Když mluvíme o operacích a funkcích mozku, je důležité si všímat zejména soustředění. Před ním přichází zájem, který zahrnuje i otevřenost k novým, zajímavých věcem spolu s motivací a zvídavostí. Dětí ve školním věku mají velmi roztroušenou pozornost. Jakýkoliv vnější stimul je může vytrhnout z práce a je důležité naučit se také podněty ignorovat. Koncentrace je dosaženo praxí, jelikož dětem dáváme domácí úkoly. Aby zacílily svou pozornost, musí být také prosty vnitřních konfliktů.

 

Bohužel však děti už od raného věku čelí nejrůznějším konfliktům: přílišné touze po úspěchu, nedostatečným životním podmínkám, nadměrné zátěži, trestům, nedostatku lásky. Soustředění je nejsilnější když je dítě motivováno. Děti musí být fyzicky a mentálně zdravé, čehož je dosaženo správným jídelníčkem a dostatkem spánku. Například glukóza v nápojích a sladkostech je dostatečná pro fyzickou aktivitu, nikoliv však pro mozek. Děti mají speciální potřebu cítit se chráněny a v bezpečí aby rostly ve zdravém prostředí. Jen potom jsou připraveny na získávání nových znalostí.

 

Tradiční školní vzdělávací systém děti vede k soutěžení mezi sebou o úspěch – címž mnohdy vytváří děti nepřipravené čelit neúspěchu. Rodiče protestují proti užití většiny technických pomůcek jako počítačů, mobilních telefonů a jiného moderního vybavení, místo aby povolili, ale omezili jejich užití. Používat mobilní telefon či počítač v raném věku pomocí klávesnice vyvíjí schopnosti, které pomáhají osvojovat čtení a psaní. Děti tak činí během hry a tato hra je nejlepší cestou jak dojít vědomostí.

 

Abychom dosáhli lepších výsledků v oblasti soustředění a rychlosti čtení a psaní, využíváme NLP (Neurolingvistick Programování) a techniky cvičení mozku (úkolů pro mozek) – všechny tyto techniky však vyžadují čas, praxi a odhodlání aby bylo dosaženo výsledu. Každé dítě je speciální – některé děti vynikají v jedné ze tří oblastí, ale jsou slabší v jiném aspektu. To znamená, že dítě ziskává informace lépe sluchem, jiné zase hmatem a zrakem. Techniky cvičení mozku, mentální aritmetiky, vizualizace a VAK učební teorie (Vizuální – Akustické – Kinestetické) jsou techniky, které nám pomáhají dosáhnout požadovaného výsledku.
Učit se skrze vizualizaci znamená vytvářet skeče a kresby. Co je vnímání je prakticky pplatněno; ať už se jedná o kresbu, experiment či cokoliv jiného adaptovaného jako hodnota. Mnoho dětí pracuje nejlépe když znají proces. proto je důležité číst a pracovat i vašima rukama. Je důležité umět rozdělit důležité od nedůležitého a neučit se nazpaměť to, co nemáme pokořit ale jen spojit.

 

Pro lepší soustředění je dobré učit se asociovat a spojovat nové informace s těmi známými. Největším trikem je pak odhodlání co se opakování týče a cvičení. Každé dítě a vlastně i dospělý má na začátku každého učení se vnitřní souboj který musí překonat. Pro překonání této nechuti je třeba zápal a tato akce pak vznítí invenci a kreativitu.

Děti by měly být uzavřeny v systémech, které neznají a nemají rády, mělo by jim být umožněno objevovat a zjišťovat. Měli bychom mít také z jejich úspěchu nepřehnanou radost. Měly bychom k nim mít respekt avšak vždy pamatovat na to, že děti se dívají na věci odlišně, z jiné perspektivy, a jejich vnímání není takové jako u dospělých.

 

Soustředění může být vylepšeno; například. Cvičení v dívání se na věc 10 až 15 minut, zakroužkování detailů v kresbě. To by mělo podpořit zvídavost dítěte a trpělivě zodpovědět nepřetřitý proud “proč” otázek.

 

Zábavná cvičení koncentrace a pozornosti

 

  • Popiště objekt se zavřenýma očima. naučte děti, aby objekt pořádně prozkoumaly. Pak ať se zavřenýma očima zkusí detailní popis. Tak mohou děti mezi sebou soutěžit (kdo si pamatuje více detailů).
  • Pohyb napříč – cvičení, která aktivují obě mozkové hemisféry zároveň a vylepšují koordinaci pravo-levo, správné dýchání a mentální výdrž ve fyzickém, sluchovém i zrakovém vnímání. Dítě si například na přeskáčku sahá na pravé koleno levým loktem a levým kolenem na pravý loket (mozková cvičebna).
  • Didaktické hry, s dobrými puzzlemi, puzzle – domina s číslicemi či obrázky.
  • Klasifikace – kapříklad nechte dítě ať ve skupině hraček najde jen modré hračky, ať udělá seznam zvířat se stejnými rysy, nechte dítě pomoct při seřazování nádobí, ať udělá z hlíny různé objekty, hrajte karty, dámu, atd.
  • Kresby – nejprve jednoduché, poté složitější kreby.

 

  • Hledat rozdíly mezi stejnými figurkami, cvičení – co je kde přidáno, ubráno, vynecháno.
  • Myšlení o úkolech – “když dojdeme do obchodu …” “co je potřeba připravit, když jedeš na turnaj”, “co si zabalit s sebou na dovolenou” atd.
  • Vkládání slov, řešení křížovek, doplňování názvů zvířat a rostlin a dalších věcí.
  • Vymýšlení příběhů které povzbuzují sebejistotu.
  • Hrát v povídání člověka, jehož chování je exemplární a dítě jej vidí jako model.
  • Používání pozitivních citátů na podporu a vylepšení pozitivního myšlení.

 

@ Author Copyright  – Children’s Academy “Brainobrain Europe”